رویکرد مطلوب در تربیت دینی


نکته‌ی دیگری که تذکر آن مفید است این که برنامه‌ی درسی و سرفصل دروس گرایش فوق ، دست کم با سه رویکرد می تواند تدوین شود:
1.   رویکرد نظری که به مباحث نظری، تحلیلی، فلسفی،‌ تاریخی و تطبیقی در زمینه‌ی تربیت دینی می پردازد. و مباحث کاربردی، تجربی و روان شناختی در آن کم تر به چشم می خورد.
2.   رویکرد تجربی که با یافته های علوم تجربی (روان شناسی و علوم تربیتی تجربی) در این باره سر و کار دارد وضمن معرفی این یافته ها، روش های تحقیق تجربی در این رشته را نیز آموزش می دهد.
3.   رویکرد سوم تلفیقی از دو رویکرد اول و ودوم است بگونه‌ای که در محدودیت‌های دو رویکرد نخست قرار نگیرد و مزایای آن دو را جمع کند. به عبارت دیگر، در رویکرد سوم، بخشی از دروس، صبغه‌ی نظری، فلسفی و تحلیلی و بخش دیگر آن صبغه‌ی تجربی دارد و مبتنی بر یافته های علوم تجربی هستند.
 برنامه‌ی حاضر با رویکرد سوم(تلفیقی) تدوین شده است زیرا اولا آشنایی با ترکیبی از مباحث تجربی و نظری، زمینه را برای انتخاب گرایش تخصصی در مقطع دکتری فراهم می کند و ثانیا با توجه به نو بودن این گرایش و احتمال کمبود متن درسی و استاد برای دروس آن،امکان برگزاری این دوره بیش تر می شود.