رويکرد تقابل در آموزش و پرورش ارزشها را ميتوان يکي از مهمترين و مؤثرترين رويکردها در اين زمينه دانست. قرآن در تبيين و ترويج و پرورش ارزشها گاه مستقلا به بيان خود ارزشها ميپردازد، گاه ارزشها را در وجود ارزشباوران ارزشمدار به تصوير ميکشاند و گاه نيز اين رسالت را در ترکيبي از ارزشها و ارزشباوران ارزشمدار ترسيم ميفرمايد. قرآن براي اينکه فضيلتها و فضيلتمداران جلوة بهتري پيدا کنند و اهميت ارزشهاي والا روشنتر گردد، در اكثر موارد در جريان آموزش و پرورش ارزشها به صراحت از رويکرد تقابل استفاده ميکند.