رويکرد تقابل در آموزش و پرورش ارزشها را ميتوان يکي از مهمترين و مؤثرترين رويکردها در اين زمينه دانست. قرآن در تبيين و ترويج و پرورش ارزشها گاه مستقلا به بيان خود ارزشها ميپردازد، گاه ارزشها را در وجود ارزشباوران ارزشمدار به تصوير ميکشاند و گاه نيز اين رسالت را در ترکيبي از ارزشها و ارزشباوران ارزشمدار ترسيم ميفرمايد. قرآن براي اينکه فضيلتها و فضيلتمداران جلوة بهتري پيدا کنند و اهميت ارزشهاي والا روشنتر گردد، در اكثر موارد در جريان آموزش و پرورش ارزشها به صراحت از رويکرد تقابل استفاده ميکند. رويکرد تقابل دو ارزش متقابل را رو در روي هم قرار ميدهد تا برتري يکي را بر ديگري به روشني بيان دارد. چنين رويكردي را بايد از جمله يکي از مؤثرترين رويکردها در تبيين و ترويج و پرورش ارزشها برشمرد
اين کرسي ترويجي تلاش دارد با اشاره به آن دسته از موارد كاربرد رويكرد تقابل در قرآن که مرتبط با يکي از قلمروهاي بينشي يا گرايشي يا کنشي و يا ارزشي انسان است، همچنين در راستاي تعليم و تربيت ارزشها، اهميت رويكرد تقابل را آن چنان كه هست به نمايش بگذارد و بهرهبرداري لازم و شايسته از اين رويكرد را در دستور العمل مربيان قرار دهد. قرآن در بسياري از موارد اموري را چون حق و باطل، خوبي و بدي، نور و ظلمت ، هدايت و گمراهي ، زيبايي و زشتي، پاكي و ناپاكي، شجرة طيبه و شجرة خبيثه، راستي و دروغ، دانايي و ناداني، عدالت و ظلم، تقوا و فجور، ايمان و كفر، بهشت و جهنم، پاداش و عذاب و ... در مقارنت و قياس با يكديگر مطرح ميفرمايد. علاوه بر اين، قرآن ويژگيهاي شخصي و شخصيتي افراد و گروههاي خاصي را در تقابل با يكديگر به نمايش ميگذارد. اين نگرش قرآني كمك بسيار شايان توجهي به فهم و درك خواننده نسبت به ارزشها و ارزشباوران و تمايز آنها از يكديگر ميكند تا آنان با فطرت و خردمندي خويش بر بازشناسي ارزشهاي مثبت از ارزشهاي منفي فائق آيند و به آساني و با اندك تأمل سره را از ناسره جدا سازند و به لوازم و آثار ارزشهاي مثبت پايبند و از عوارض و آفات ارزشهاي منفي بر حذر بمانند.