مقالات علمی پژوهشی گروه علوم تربیتی

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي ۲۹/ بهار و تابستان۱۴۰۲

نویسندگان

عنوان

ردیف

سيدمحمدصادق موسوي‌نسب سيدحسين شرف‌الدين،  مرتضي حدادي‌پيشه

تحول‌‌خواهي آموزش و پرورش در بستر مسجد؛  ارائة الگوي مدارس مسجدمحور براساس راهبرد پژوهش داده‌بنياد

۱۹۰

حسن نجفي، علي‌نقي فقيهي،  محمد ترابي‌فر

پيش‌بيني رشد اخلاقي و رشد معنوي طلاب سطح مقدماتي حوزة علمية قم براساس برنامة درسي پنهان

۱۸۹

سميه نخعي

 اعظم صفت‌گل

تأثير آموزش برنامة کاهش استرس مبتني بر حضور پوياي در لحظه  بر يادگيري و يادداري درس فارسي دانش‌آموزان دختر متوسطة اول شهر زابل

۱۸۸

سيروس محمودي

سميرا حاتمي

بررسي اثرگذاري هوش هيجاني بر دينداري با توجه به نقش واسطه‌اي وضعيت اقتصادي دانش‌آموزان دورة متوسطة اول شهر خرامه

۱۸۷

هوشنگ گراوند

تدوين مدل علّي راهبردهاي يادگيري بر پاية ادراک از سبک‌هاي فرزندپروري و و سبک‌هاي تفکر با واسطه‌گري جهت‌گيري‌هاي مذهبي دانشجويان دختر

۱۸۶

محبوبه توكلي يركي، محمدجواد صافيان

يحيي قائدي، حسين اردلاني

واکاوي مفهوم مثبت‌انديشي در قرآن به شيوة تفکر مراقبتي در برنامة تربيتي متيو ليپمن

۱۸۵

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي۲۸ / پاييز و زمستان۱۴۰۱

هادي حسين‌خاني

نقش روش موعظه در تربيت اخلاقي  از ديدگاه علامه مصباح يزدي

۱۸۴

سيدمحمدرضا موسوي‌نسب

بررسي نقش و ارتباط مؤلفه‌هاي اراده بر تربيت اخلاقي با تأکيد بر ديدگاه علامه مصباح يزدي

۱۸۳

اسدالله طوسي

تحليل معنايي فطرت به‌مثابة مبنا در تعليم و تربيت اسلامي با تأکيد بر ديدگاه علامه مصباح يزدي

۱۸۲

سيف‌اله‌فضل‌الهي‌قمشي، مهري دهقاني

جهاني‌شدن و آثار آن بر تربيت ديني

۱۸۱

معصومه صمدی

خوانش انتقادي اهداف شاخص‌هاي ده‌گانة طرح تربيتي مدارس امين

۱۸۰

سيدجعفر بدري، رحمت‌الله‌عبدالله‌زاده آراني، ناصر مؤمني

تحليل اثربخشي مفهوم قرآني توکل بر سلامت معنوي در تبيين آموزه‌هاي تربيتي دعاي هفتم صحيفة سجاديه

۱۷۹

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 27/ بهار و تابستان 1401

سيداحمد رهنمايي

تحليلي اکتشافي از مختصات مکتب علمي ـ تربيتي علامه مصباح بر پايه شاخص‌هاي دوگانه شخصيت و آثار ايشان

۱۷۸

عباسعلي شاملي

نقش کاوش‌هاي خردورزانه و الگوبرداري (تقليد) در شکل‌گيري نظام باورها و ارزش‌ها بازخواني رويکرد علامه مصباح يزدي

۱۷۷

عبدالرضا ضرابي

بررسي و تحليل ديدگاه علامه مصباح يزدي در زمينه مفهوم «تربيت»

۱۷۶

هادي حسينخاني

نقش روش تغيير موقعيت در تربيت اخلاقي از منظر علامه مصباح يزدي

۱۷۵

علي‌نقي فقيهي

كاربرد «فطرت» به‌مثابه مبناي تعليم و تربيت انسان از منظر علامه مصباح با تأکيد بر آيات و روايات

۱۷۴

ابوالفضل‌ هاشمي‌سجزه‌اي

احمدحسين شريفي

بررسي و تحليل شيوه خودتربيتي از ديدگاه علامه مصباح يزدي

۱۷۳

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 26/ پاييز و زمستان 1400

هادي حسينخاني

اصل اولويت در تربيت اسلامي، از منظر علامه مصباح يزدي(ره)

۱۷۲

بريان گيتز، رابرت جکسون
 ترجمه و تلخيص: عبدالرضا ضرابی

تربيت ديني در مدارس انگلستان

۱۷۱

زهرا جلالي شوره‌دلي، فاطمه حسيني علايي،
جواد فتحي اكبرآبادي

واکاوي معناي واژه «تربيت» و ردّ نظرات مخالف آن

۱۷۰

محمدرضا احمدي محمدآبادي،
مريم رستگار، اعظم وفايي، علي پيرهادي 

تأثير و نقش قواميت مرد در خانواده بر تربيت فرزند؛ با رويکرد روان‌شناسي مثبت

۱۶۹

سيده منصوره موسوي،  فهيمه انصاريان،
 معصومه صمدي،  لطف‌الله عباسي سروك

تحليل ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌هاي سازنده عرصه تربيت ديني؛ براساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش

۱۶۸

فاطمه اباذرپور

واكاوي دشنام در کلام معصومين (ع)

۱۶۷

 

ابعاد تربيتي و اخلاقي استاد علامه مصباح يزدي (ره)  در گفت‌وگو با حضرت استاد آيت‌الله تحريري

۱۶۶

 

سيره تربيتي، اخلاقي و معنوي علامه مصباح يزدي (ره) درگفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر سيداحمد فقيهي

۱۶۵

 

سيره تربيتي علامه مصباح يزدي (ره) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر علي مصباح 

۱۶۴

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 25/بهار و تابستان 1400

زهرا فريدوني، بابک شمشيري،
 فرهاد خرمايي، شهرزاد شاه‌سني

نقد و بررسي «معناي زندگي» در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران

۱۶۳

معصومه صمدي

استلزامات سبك زندگي اسلامي (با تمركز بر رابطۀ انسان با خدا) در اسناد تحولي آموزش و پرورش

۱۶۲

حسن نجفي،
 آرش زارع زرديني، عاطفه جوادزاده

آموزش غيرت ديني و مؤلفه‌هاي آشکار و ازيادرفتة آن در کتب دين و زندگي

۱۶۱

علي صحبت‌لو، ابوالفضل غفاري

بررسي عدالت تربيتي در نظام آموزشي کشور با استفاده از نظرية عدالت راولز

۱۶۰

منوچهر ذوالفقاري، سيف‌الله‌ فضل‌الهي‌قمشي،
محمد نيکخواه

طراحي الگوي بالندگي حرفه‌اي مديران مدارس؛ مورد مطالعه: مدارس ابتدايي شهرکرد

۱۵۹

عذرا رحماني ، علي حسيني‌مهر، مريم حياتي

جايگاه مؤلفه‌هاي آداب و مهارت‌هاي زندگي اسلامي (طرح کرامت) در کتاب‌هاي درسي  دورة ابتدايي

۱۵۸

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 24/پاييز و زمستان 99

مرضيه‌سادات سجادي، محمدجواد زارعان، منصوره زارعان

اصول هم‌افزايي نهاد خانواده و نظام تربيت رسمي، بر مبناي ولايت الهي

۱۵۷

ناهيد حيدري، سعيد بهشتي،
علي دلاور، محسن ايماني

تدوين الگوي جامع تربيت ديني كودك بر اساس انديشۀ تربيتي ابن‌سينا

۱۵۶

حسين كارآمد،  محسن ديبايي صابر

ميزان درگيري اسناد بالادستي آموزش و پرورش ايران با مؤلفه‌هاي برنامة درسي معنوي

۱۵۵

نسرين تركاشوند، خليل غفاري، عليرضافقيهي، فائزه ناطقي

طراحي الگوي مطلوب تربيت عقلاني در برنامۀ درسي دين و زندگي

۱۵۴

حيدر اسماعيل‌پور، ياسين زارعي دولت‌آبادي

بررسي مؤلفه‌هاي «تربيت جهادي» كتاب هديه‌هاي آسماني پاية چهارم ابتدايي

۱۵۳

سيروس محمودي

جايگاه فروع دين در كتاب‌هاي درسي دورة متوسطة اول

۱۵۲

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 23/بهار و تابستان 99

محمد داودي

مباني معرفت‌شناختي تربيت ديني

۱۵۱

صدراله عابدکيش،  محمد مزيدي،
 فريبا خوش‌بخت، محمدحسن کريمي

واكاوي جايگاه تفكر انتقادي در اسناد بالادستي آموزش و پرورش ايران از نظر ميزان كاربست مؤلفه‌هاي تفكر انتقادي پيتر فسيونه

۱۵۰

حميد عاشوري، احمدحسين شريفي

فصل مميز انسان و تأثير آن در اصول تعليم و تربيت از نگاه ملاصدرا

۱۴۹

سيدکاظم علوي لنگرودي، احمد زندوانيان،
 الهه درياپور، فرزانه زارع

طراحي و اعتبارسنجي برنامة درسي «تربيت كودك از ديدگاه اسلام و روان‌شناسي» به‌عنوان درس عمومي

۱۴۸

مهدي علم‌خواه،
 عليرضا فقيهي

«الگوي مطلوب آموزش رسمي ‌قرآن دوره ابتدايي ايران» براساس اسناد بالادستي و نظرات كارشناسان ارشد اين حوزه

۱۴۷

مجيدرضا مقني‌پور،
 اشکان رحماني

گذر از «تربيت» به «آموزش»؛ مقايسه آداب تربيت هنرمندان در جوامع سنتي با جوامع امروزي (با تأكيد بر آموزش دانشگاهي)

۱۴۶

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 22/پاييز و زمستان 98

سيده زهرا موسوي، حسين مهدي‌زاده، مريم احمدي فقيه

تربيت دوجنسيتي و چالش‌هاي پيش رو

۱۴۵

محمود جمالي،   محمدرضا سرمدي، عليرضا فقيهي،محمد سيفي

تحليل تربيتي نظرية حركت جوهري

۱۴۴

سيروس محمودي

بررسي وضعيت مؤلفه‌هاي فريضه امر به معروف و نهي از منكر در كتاب‌هاي درسي دورة ابتدايي و متوسطه اول

۱۴۳

مهدي علم‌خواه،عليرضا فقيهي، عبدالله رحيمي،فائزه ناطقي

بررسي عناصر اصلي در آموزش رسمي قرآن كريم دورة ابتدايي و وضعيت فعلي آن در ايران بر اساس اسناد بالادستي نظام تعليم و تربيت و نظرات كارشناسان ارشد و معلمان نمونه

۱۴۲

زهرا توکلي جاغرق، محمدسعيد عبدخدايي، ابوالفضل غفاري

تدوين برنامۀ آموزش غلبه بر نابهنجاري‌هاي اخلاقي مبتني بر آراي غزالي

۱۴۱

محسن خوشفر، ميناسادات حسيني، اکرم سلماني‌نژاد

الگوي تربيتي آيات حج با تكيه بر تفسير الميزان

۱۴۰

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 21/بهار و تابستان 98

صادق كريم‌زاده، محمدهادي مروجي‌طبسي

فراتركيب پژوهش‌هاي مربوط به نظريه ولايت‌فقيه در نظام آموزش و پرورش رسمي كشور

۱۳۹

سيروس محمودي

تحليل محتواي كتاب‌هاي درسي دوره ابتدايي از نظر توجه به مؤلفه‌‌‌هاي تربيتي نامه 31 نهج ‌البلاغه

۱۳۸

مرتضي امامي،  محمدجوادياوري‌سرتختي

تبيين و تحليل تاريخي ـ حديثي شاخصه‌‌هاي نظام آموزشي و تربيتي اماميه

۱۳۷

سيدعلي‌اصغر حسيني‌محمدآباد، محمدحسن رستمي،
 ابوالفضل غفاري

مقايسه رويكرد دل‌مشغولي و آموزه‌هاي اخلاقي قرآن؛ به‌كارگيري روش تأييد در تربيت اخلاقي

۱۳۶

سيدمحمدرضا حسيني‌نيا، سارا ساکي

تحليلي بر معناشناسي واژگان قرآني در حوزه تربيت؛ ترسيم شبكه معنايي آن در قرآن كريم

۱۳۵

طاهره رحيم‌پور ازغدي، ولي عبدي

مقايسه مباني تربيت عفيفانه در مسيحيت با اسلام

۱۳۴

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 20/پاييز و زمستان 97

هادي رزاقي

«دخالت مربي در اختيار و اراده متربي» و مسئلة «استقلال تربيت»

۱۳۳

معصومه رمزي مختاري، سوسن كشاورز،
 اكبر صالحي،  عليرضاصادق‌زاده قمصري

اهداف تربيت زيباشناسانه در نظام تربيت رسمي و عمومي، واكاوي ديدگاه علامه طباطبايي در الميزان

۱۳۲

سعيد بهشتي، محمودنوذري، سجاد يوسفي

طراحي الگوي تدريس‌شناختي بر اساس حكمت صدرايي

۱۳۱

رضا جعفري هرندي، محمد ستايشي اظهری

تأثير آموزش هوش معنوي اسلامي در كاهش اهمال‌كاري تحصيلي دانش‌آموزان

۱۳۰

نسرين ترکاشوند، خليل غفاري ، علیرضافقيهي،فائزه ناطقي

بررسي تطبيقي اهداف و اصول تربيت عقلاني در انديشه علامه جعفري و كانت

۱۲۹

محمدنقي رفعت‌نژاد، محمد طاهر يعقوبي، حوريه محاجري

مداليل تربيتي «سنت‌‌‌هاي الهي»: با تأكيد بر بُعد شناختي

۱۲۸

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 19/بهار و تابستان 97

علي‌همت بناري

بررسي دلالت‌هاي تربيتي آيات تعليم و تزكيه

۱۲۷

حسين كارآمد

جايگاه عقلانيت و معنويت در برنامة درسي

۱۲۶

سيداحمد رهنمايي، احسان زينلي

نقد نظرية روان‌شناختي رشدِ دين گلدمن با نگرش به‌ اصول تربيت ديني در كودكان از ديدگاه اسلام  

۱۲۵

رضا جعفري هرندي، محمد ستايشي اظهري،
 سيف‌اله فضل‌الهي قمشي

تأثير آموزش هوش معنوي اسلامي بر افزايش اميدواري دانش‌‌آموزان ابتدايي شهر قم

۱۲۴

زهرا عسگري، عليرضا دوستاني

نقدي بر كفايت معنايي واژة «تربيت»، و ارائة بديل‌هايي براي آن

۱۲۳

سيده‌نجمه تقوي‌نسب، محمدحسن كريمي

نگاهي تطبيقي به‌ مضامين تعليم و تربيت آينده‌گرا و مؤلفه‌هاي سند تحول بنيادين آموزش‌ و پرورش جمهوري اسلامي ايران

۱۲۲

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 18/پاييز و زمستان 96

سيداحمد رهنمايي

آموزش و پرورش فراگير مبتني بر تنظيم استعدادهاي برتر و خوب و متوسط

۱۲۱

علي‌نقي فقيهي

رويكرد تربيتي تزكيه و كاربرد آن در محورهاي چهارگانه سبك زندگي اسلامي

۱۲۰

عبدالرضا ضرابي

نقش عناصر اساسي نظام اقتصادي اسلام در تحقق اهداف تربيت ديني (اسلامي)

۱۱۹

حميدرضا كاظمي، عباسعلي شاملي، سيداحمد رهنمايي

نقش معرفت نفس در مديريت گرايش‌هاي نفساني

۱۱۸

زينب نادري، سيد حميدرضا علوي، مراد ياري دهنوي

بازنمايي اتوپيا در انيميشن‌هاي كودكانه با تأكيد بر مفاهيم هستي‌شناسي، انسان‌شناسي و ارزش‌شناسي

۱۱۷

علي عسگري،فائزه سورگي،مرضيه قاضياني

ساخت و اعتباريابي ويژگي‌هاي مدرسه صالح در مدارس ابتدايي شهر بيرجند

۱۱۶

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 17/بهار و تابستان 96

غلامرضا متقي‌فر

متغيرهاي تأثيرپذيري در تربيت اخلاقي با مروري بر آية «بلد طيّب و خبيث»

۱۱۵

کمال مظلومي‌زاده، سيداحمد رهنمايي، محمدباقر تحريري

بررسي مباني هستي شناختي تربيت عرفاني بر اساس مكتب تربيتي «نجف اشرف»

۱۱۴

اسدالله طوسي

فطرت: استعداد يا فعليت؟

۱۱۳

حبيب كاركُن بيرق، محسن ايماني نائيني

دلالت هاي تربيتي مفهوم «ايمان» از منظر ملاصدرا

۱۱۲

اصغر افتخاري،   محمدرضا آرام

آسيب شناسي سيستمي آموزش و پرورش و ارائة راه كارها

۱۱۱

راضيه جليلي، فائزه ناطقي، عليرضا فقيهي

تحليل محتواي كتاب هاي جديدالتأليف «علوم تجربي» دورة ابتدايي ايران با توجه به مؤلفه هاي «كفايت اجتماعي» فلنر

۱۱۰

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 16/پاييز و زمستان 95

سعيد بهشتي، محمدجوادزارعان، هادي رزاقي

معنا و حدود «استقلال» به مثابة هدف در تربيت ديني (بررسي تطبيقي)

۱۰۹

حسين کارآمد

جايگاه حس و تجربه در معرفت‌شناسي و دلالت‌هاي تربيتي آن از نظر ابن‌سينا

۱۰۸

سيداحمدفقيهي، محمدرضاکيومرثي‌اسکويي

اختيار تعميم يافته و بسيط در تحول اخلاقي

۱۰۷

محمدحسن يعقوبيان

تحليل و بررسي چگونگي مثبت انديشي و آسيب شناسي آن از منظر عقل و دين

۱۰۶

فردوس ميريان،  اعظم پرچم

تأثير روش «فرزندپروري مسئولانه» در گسترش معروف و پيشگيري از منكر با تأكيد بر محبت و مراقبت

۱۰۵

حميد احمدي هدايت، نجمه احمدآبادي آراني،

محمدحسن ميرزا محمدي

تحليل آراء و انديشه هاي فلسفي ـ تربيتي نادينگز و نقد آن از منظر تعليم و تربيت اسلامي

۱۰۴

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 15/بهار و تابستان 95

عليرضا رازقي، پروانه ولوي، سيدمنصور مرعشي،
 مسعود صفايي مقدم

بررسي تحليلي مباني اسلامي نوع‌دوستي به‌عنوان يك هدف تربيتي

۱۰۳

سعيد بهشتي، سيداحمدرهنمايي، مهدي رضايي

واكاوي اهداف تعليم و تربيت نفس در انديشه روان شناختي فلسفي ملاصدرا

۱۰۲

مهدي‌ برزگر‌بفرويي،
 كاظم ‌برزگربفرويي

الگوي پيش بيني تقلب تحصيلي بر اساس جهت گيري مذهبي، جهت گيري اهداف پيشرفت و منبع كنترل در دانشجويان

۱۰۱

حسين کريميان، فائزه ناطقي، محمد سيفي

مهارت هاي تفكر انتقادي دركتاب هاي «مطالعات اجتماعي» دورة ابتدايي

۱۰۰

فاطمه نجاري، علي تقوي

تأثير نظام آموزشي آندروژني بر تعليم و تربيت زنان

۹۹

سيدرضا موسوي

زمينه هاي شخصيتي جلوه نمايي بانوان از منظر قرآن و حديث

۹۸

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 14/پاييز و زمستان 94

جواد مداحي، محمد داودي، سيدعلي حسيني زاده

ماهيت خلاقيت در ديدگاه اسلامي

۹۷

اسدالله طوسي، محمدجواد زارعان، سيداحمد رهنمايي

ملاك هاي هدف گذاري در تعليم و تربيت با محوريت فطرت انسان

۹۶

علي دهقان زاده بغدادآباد، حميدرضا علوي،
مراد ياري‌دهنوي، مسعود اخلاقي

نقد و بررسي دلالت هاي تربيتي انسان شناسي برتراند راسل بر اساس ديدگاه محمدتقي جعفري

۹۵

سيف اله فضل الهي قمشي،
 فائزه ناطقي، محمدسيفي

ارزيابي محتواي برنامة درسي «اخلاق اسلامي» دانشگاه ها از منظر استادان دروس معارف اسلامي

۹۴

معصومه کياني، محمود مهرمحمدي، عليرضا صادق زاده قمصري، محمودنوذري، خسرو باقري

مفهوم شناسي معنويت از ديدگاه انديشمندان تربيتي غربي و مسلمان

۹۳

طاهره رجبي، رضاعلي نوروزي

تأملي بر جهاد و موقعيت هاي تربيتي آن از منظر قرآن

۹۲

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 13/بهار و تابستان 94

غلامرضا متقي فر، مجيد معارف، محمدجواد زارعان،يدالله دادجو

ارتباط دين و اخلاق در مقايسه با سكولاريزم اخلاقي (با نظر به مهم‌ترين روش‌هاي تربيت اخلاقي)

۹۱

حامد ساجدي، ابوالفضل ساجدي

قرآن و روش هاي انگيزشي توحيدباوري

۹۰

نرگس انتظامي بيان، قدسي احقر

تبيين ماهيت تربيت معنوي و راهبردهاي تحقق آن در آموزه هاي قرآني

۸۹

مژده عليزاده، سيدحميدرضا علوي

بررسي محتواي كتاب «هديه هاي آسمان» مقطع سوم ابتدايي (تأليف 1392) از منظر اصول انتخاب محتواي آموزشي در قرآن كريم

۸۸

عبدالحميد رضوي

تحليل محتواي كتاب هاي درسي «ديني» و «ادبيات فارسي» دورة متوسطه بر اساس مؤلفه هاي دفاع مقدس

۸۷

محمدمهدي مشکاتي، محمد نجفي،  سميه برزو اصفهاني

آرزوهاي طولاني و فرايند مهار آن در انديشة علوي

۸۶

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 12/پاييز و زمستان 93

سيداحمد رهنمايي

رويكردهاي قرآن در تعليم و تربيت ارزش ها از منظر تفسير الميزان

۸۵

سيدمحمدرضا موسوي نسب

اهداف، اصول و روش هاي تربيت عرفاني

۸۴

حمداله محمدي، فاطمه زيباکلام مفرد

بررسي و نقد مباني هستي شناختي تعليم و تربيت پويشي وايتهد با تكيه بر آراي علامه طباطبايي

۸۳

محمد صادقي هاشم آبادي، سيدمحمدكاظم علوي

فلسفه براي كودكان

۸۲

جواد آقامحمدي، حسن ملکي

بررسي جايگاه عقلانيت و مؤلفه هاي آن در برنامة درسي دورة متوسطة دوم با تأكيد بر آموزه هاي اسلامي

۸۱

مهدي اميري، اکبر پرتابيان،
 زهره اميري

بررسي تطبيقي عوامل و عناصر تشكيل دهندة برنامة درسي با قرآن كريم

۸۰

سعيد آزادمنش، افضل السادات حسيني

تحليل تطبيقي اهداف تربيت اخلاقي دورة ابتدايي در كشورهاي ژاپن و ايران، با نظر به ارزش هاي حاكم بر برنامة درسي

۷۹

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 11/بهار و تابستان 93

فاطمه اردبيلي، سعيد بهشتي

نقد و بررسي رويكرد تلفيقي در فلسفة تعليم و تربيت اسلا‌مي‌ (بر مبناي فلسفة اسلامي)

۷۸

عليرضا اعرافي، علي حسين‌پناه

نقش نخبگان ديني در تربيت ديني

۷۷

محمدعلي شكري‌نيا ، محمد داوودي، منصوره صداقت

معرفت‌شناسي در فلسفة مشاء و دلالت‌هاي تربيتي آن

۷۶

سمانه اميني مشهدي، محمّدرضا آهنچيان

تربيت اخلاقي و سعادت در نظام آموزشي ايران (مقابلة ديدگاه فارابي، لاك، رورتي)

۷۵

مرجان كيان، محمدمهدي سحري

واكاوي سبك زندگي متعلّم در تمدن نوين اسلامي ‌و مقايسة آن با آراء ‌‌اند‌يشمندان غربي

۷۴

رضا پارچه‌باف، سيدمحمدرضا موسوي‌نسب

بررسي اصول و روش‌هاي تربيتي پيامبر(ص) در مواجهه با خاطيان نسبت به حقوق شخصي ايشان

۷۳

غلام‌حيدر كوشا، ابوالفضل ساجدي

خانواده و مديريت الگوپذيري نوجوان

۷۲

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 10/پاييز و زمستان 92

علي‌نقي فقيهي، حسن نجفي

عوامل تربيت عاطفي فرزندان در خانواده؛ برگرفته از احاديث

۷۱

محمدآصف محسي (حكمت)

بررسي و نقد رويكردهاي اثباتي به فلسفة تعليم و تربيت اسلامي در جمهوري اسلامي ايران

۷۰

سيدمحمدرضا موسوي‌نسب، احسان زينلي

جايگاه قرب الهي در تربيت اخلاقي

۶۹

ياسر رضاپور ميرصالح، معصومه اسمعيلي، كيومرث فرحبخش،
  محمد سعيد‌ذكايي

اثربخشي آموزه هاي مبتني بر ارزش‌شناسي اسلامي در افزايش رضايت زناشويي زنان متأهل

۶۸

هادي حسينخاني

ارزش‌هاي خانوادگي و روش‌هاي تحقق آن از ديدگاه اسلام

۶۷

ستار همتي

الزام در آينة آية «لا اكراه»

۶۶

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 9/بهار و تابستان 92

سيدمحمدرضا موسوي‌نسب، علي عسكري،
 عباسعلي شاملي

تحول مفهوم اجابت دعا در كودكان و نوجوانان

۶۵

محمدآصف‌محسني(حكمت)

بررسي و نقد نگاه پست‌مدرنيسم به تعليم و تربيت ارزش‌ها

۶۴

محمدجواد لياقت‌دار، فاخته ماهيني

بررسي دو رويكرد حافظه‌محور و انديشه‌محور؛ به روش‌هاي آموزش با تأكيد بر روايات منقول از امام علي(ع)

۶۳

حبيب كاركن بيرق

نگرشي تربيتي به جايگاه حكمت و دانش در دنياي معاصر

۶۲

محمد اميني، حميد رحيمي، زهره صمديان

بررسي ديدگاه دانشجويان دربارة موانع اثربخشي دروس معارف اسلامي در دانشگاه آزاد اسلامي كاشان

۶۱

احمد زندوانيان ناييني، محبوبه دهقاني اشكذري، راضيه طيبي

عوامل مؤثر بر گرايش دانش‌آموزان دختر دورة متوسطة شهرستان صدوق(يزد) به انجام فرايض ديني

۶۰

محمد مزيدي، ماه‌منيرايران‌پور، فريباخوشبخت

آسيب‌‌شناسي فعاليت‌هاي پرورشي و امور ‌تربيتي از ديدگاه مربيان پرورشي مقاطع مختلف تحصيلي شهر شيراز؛ ساخت و بررسي پرسشنامه آسيب‌‌شناسي

۵۹

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 8/پاييز و زمستان 91

محمدجواد زارعان، ابوالفضل ساجدي، حسين خطيبي

رويكردهاي رايج به تربيت ارزش‌هاي ديني و مقايسة آنها با رويكرد اسلامي

۵۸

علي فلاح رفيع

روش‌شناسي الگو در انتقال ارزش‌ها

۵۷

محمدعلي توانا،مليحه مولوي‌نسب

وضعيت پست‌مدرنيسم و ارزش‌ها: نسبت‌سنجي هستي‌شناسي و معرفت‌شناسي پست‌مدرنيسم با تعليم و تربيت اسلامي

۵۶

محمدحسين حيدري ، زينب اعرابي، راضيه امامي

بررسي تطبيقي ارزش‌ها در اسلام و ليبراليسم و دلالت‌هاي تربيت اخلاقي آن

۵۵

سيدحميدرضا علوي، مهناز حاج غلامرضايي

روش‌شناسي آموزش ارزش‌هاي اخلاقي و ديني

۵۴

محمد فولادي

جستاري در نهادينه‌سازي ارزش‌هاي اخلاقي در رسانه

۵۳

مهناز حاج غلامرضايي

نکات مرتبط با محتواهاي آموزش ارزش‌هاي ديني و اخلاقي

۵۲

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 7/بهار و تابستان 91

هادي حسينخاني نائيني، مسعود جان‌بزرگي، مسعود آذربايجاني

ساخت و اعتباريابي مقياس انتخاب همسر از ديدگاه اسلام

۵۱

محمدآصف حکمت

بررسي و نقد نظرية تربيتي فمينيسم

۵۰

اسدالله طوسي

آموزش و جنسيت «نقدي بر رويکرد فمينيستي به تعليم و تربيت زنان»

۴۹

مهدي رضايي، حسن ملکي

بررسي تأثير شيوة آموزش ارزش‌هاي ديني بر دروني سازي ارزش عفاف مبتني بر ديدگاه «تربيت‌منش و شخصيت» توماس ليکنا

۴۸

عادل زاهد بابلان، سوران رجبي

ساخت و بررسي ويژگي‌هاي روان‌سنجي پرسش‌نامة جذب به نماز در دانش آموزان

۴۷

سيدرضا موسوي

 

همسرگزيني؛ بررسي تطبيقي معيارها در انديشة اسلامي با معيارهاي پذيرفته شده از سوي جوانان شهر کرمان

۴۶

سيف اله فضل الهي

عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش‌هاي دانشجويي

۴۵

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 6/پاييز و زمستان 90

سيدمحمدصادق موسوي‌نسب

طراحي و تبيين «الگوي عمومي تربيت ديني بزرگسالان در قرآن» با تأكيد بر وظايف مربي

۴۴

علي‌همت بناري

رابطه تعليم و تربيت با تأكيد بر ديدگاه اسلام

۴۳

عليرضا اعرافي، سيدنقي موسوي

دانش تربيت؛ وضعيت مطلوبِ علوم تربيتي

۴۲

عباسعلي شاملي، حسن ملكي، حميدرضا كاظمي

برنامه درسي، ابزاري براي نيل به تربيت اخلاقي

۴۱

سيدرضا موسوي، غلامرضا متقي‌فر

شخصيت سالم در انديشة اسلامي، نگاهي به رابطة آن با نماز در دوران جواني

۴۰

سيف اله فضل الهي، منصوره ملكي توانا

آثار سوء تربيتي بازي‌هاي رايانه‌اي بر كودكان از ديدگاه مربيان پرورشي ناحيه 2 استان قم

۳۹

ميناسادات خوانساري، علي سليماني

مقايسه هوش هيجاني دو گروهِ مجرد داراي ارتباط و بدون ارتباط با جنس مخالف در شهر تهران

۳۸

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 5/بهار و تابستان 90

علي‌نقي فقيهي، فاطمه رفيعي‌مقدم

خودشناسي و بازتاب‌هاي تربيتي آن براساس بينش قرآني

۳۷

رضاعلي نوروزي،  منيره عابدي

ويژگي‌هاي تعليم و تربيت مبتني بر علم حضوري در نظر علامه طباطبايي

۳۶

محمدشريف طاهرپور، محمدرضا شرفي

تبيين مباني هستي‌شناسي اخلاق جنسي از ديدگاه اسلام

۳۵

علي حسين‌زاده

آداب و كاركردهاي روابط جنسي سالم از ديدگاه اسلام، و آسيب‌هاي روان‌شناختي آن

۳۴

حسن ملكي، عباسعلي شاملي، مهدي شكراللهي

تربيت عبادي كودكان

۳۳

يحيي فوزي، مسعود كريمي بيرانوند

نقش حكومت در تربيت؛ بررسي مقايسه‌اي ديدگاه افلاطون و امام خميني (ره)

۳۲

عبدالرضا ضرابي

تربيت محبت‌محور

۳۱

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 4/پاييز و زمستان 89

سيدحميد رضا علوي

تأثير عوامل اجتماعي بر گرايش افراد به اعتياد، سرقت و روسپيگري

۳۰

هادي حسين‌خاني ناييني

معيارهاي انتخاب همسر از ديدگاه اسلام

۲۹

غلامرضا متقي‌فر

گريز از دانايي و بيداري يا بي‌رغبتي به آن؛ بررسي علل احتمالي

۲۸

علي حسين‌زاده

ادب برابر خدا؛ روش الگويي پيامبران اولوا العزم به هنگام دعا

۲۷

علي نوري‌مطلق

راهبرد مديريت مسئله

۲۶

محمدرضا سليماني بشلي

جهاني شدن؛ بحران هويت و تضعيف تربيت ديني

۲۵

شهنام ابوالقاسمي، تمنا داودي

تنبيه ازديدگاه روان‌شناسي و اسلام

۲۴

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 3/بهار و تابستان 89

محمدحسن‌ميرزامحمدي، رحيمه رسولي

تربيت ولايي؛ اصلي‌ترين مبناي تربيت ديني

۲۳

شهنام ابوالقاسمي

تأثير شعاير ديني بر بهداشت رواني جوانان

۲۲

محمد قطبي

راهبردهاي قرآني تربيت ديني

۲۱

ابوالفضل ساجدي

تفاوت آموزش و پرورش ديني و غيرديني

۲۰

علي مصباح، عباس‌گرايي

تربيت ديني و فاعل ارادي

۱۹

هادي حسين‏خاني

راهبردهاي روان‌شناختي حفظ قرآن

۱۸

علي‌اشرف حيدري، عباسعلي شاملي

بررسي نقش شخصيت و رفتارهاي اخلاقي دبيران معارف اسلامي در الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه

۱۷

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 2/پاييز و زمستان 88

هادي پورشافعي، ناهيد آرين

پست‌مدرنيسم و دلالت‌هاي آن در تربيت ديني

۱۶

سيدحميدرضا علوي

بررسي تطبيقي تربيت ديني در اسلام و مسيحيت

۱۵

محمدحسين‌حيدري، حسن‌علي‌نصربختياري

«تلقين»: چالشي فراروي تربيت ديني

۱۴

سيداحمد رهنمايي

پايه‌هاي روان‌شناختي تربيت ديني

۱۳

محمود نوذري

توصيف و ارزيابي رويكردشناختي رشد ديني

۱۲

علي‌اكبر زهره كاشاني

اصول تربيت ديني از منظر آيات و روايات

۱۱

ناصر باهنر

تعليم و تربيت و دنياي ناشناختة ديني كودكان

۱۰

المترجم: خليل جليحاوي

خلاصة المحتويات

۹

اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي 1/ بهار و تابستان 88

علي شريعتمداري

چگونگي توليد نظريه

۸

محمد مزيدي،
 راضيه شيخ‏الاسلامي

مباني وجودشناسي و انسان‏شناسي روش‏هاي تربيتي انسان از ديدگاه قرآن و سيرة پيامبراعظم(ص)

۷

سيدحميدرضا علوي، 
زهره اكبرزاده

بررسي روش‌هاي تدريس و ارزشيابي معلمان دروس ديني و نگرش و رفتار ديني دانش‌آموزان دبيرستان‏هاي دخترانه ناحيه 2 شهر كرمان

۶

مريم پوررحيمي مرني، علي سليماني، عليرضا مهدويان، نعيمه بزمي

بررسي احساس پوشيدگي، هوش هيجاني و سلامت روان با توجه به نوع پوشش در خانم‏هاي 15 تا 45 ساله شهر تهران

۵

سيدمحمدرضا موسوي نسب

انگيزش و يادگيري

۴

حسين اسكندري

چرخة توليد و مصرف علم در نظام آموزشي

۳

فرزانه واصفيان

شناسايي عوامل مؤثر در انحرافات جنسي زنان از ديدگاه مردان و زنان

۲

المترجم: خليل جليحاوي

خلاصة المحتويات

۱