معرفی گرایش و اهداف

تعريف:

کارشناسي ارشد تعليم و تربيت ارزش‌ها دوره‌اي تخصصي است که در طي آن فراگيران به صورت عميق دروس مختلف در حوزه تعليم و تربيت ارزش‌ها را با مطالعات و تحقيقات گسترده و عميق و بويژه با نگاه تطبيقي فرا گرفته و در پايان دوره موفق به اخذ مدرک کارشناسي ارشد مي‌‌گردند.

اهداف کلي:

تربيت افرادي با توانايي تحقيق و تدريس در زمينه مباحث نظري، تجربي و کاربرديِ تعليم و تربيت بويژه در زمينه تعليم و تربيت ارزش‌ها.
-         تربيت افراد مستعد براي ورود به دوره دکتري

اهداف و سياست‌‌هاي آموزشي:

دست يابي به هدف فوق از طريق تربيت افرادي حاصل مي شود که ويژگي هاي زير را به دست آورند:
-          آشنايي با مباحث و مباني نظري در زمينه‌هاي فلسفي، ديني و اخلاقي تعليم و تربيت؛
-          آشنايي با معارف و مباني اعتقادي دين مبين اسلام؛
-          آشنايي با ديدگاه هاي مهم صاحب نظران گذشته و حال در زمينه تعليم و تربيت غربي و اسلامي؛
-          آشنايي با منابع علمي مهم مربوط به مباني فلسفي و ديني و اخلاقي تعليم و تربيت؛
-          توانايي مقايسه، نقد و ارزيابي ديدگاه هاي اسلامي و غير اسلامي در زمينه‌هاي بالا؛
-          توانايي آموزش و تدريس کارآمد در قلمرو فوق؛
-          توانايي پژوهش در مسائل نظري و عملي مرتبط به قلمرو علمي فوق ؛
-          توانايي استخراج و پردازش نظريه هاي اسلامي در قلمرو آموزش و پرورش ارزش‌ها با تكيه بر منابع ديني (به ويژه قرآن و سنت)
حاصل اين دوره، تربيتِ افرادي خواهد بود که ضمن تسلط بر دروس حوزوي و آشنايي کافي با آموزه ها و مباني اعتقادي اسلام و نيز ديدگاه هاي مطرح در زمينة مباحث تعليم و تربيت ارزش‌ها، مي توانند علاوه بر تدريس مباحث نظري اين رشته و تحقيق در اين زمينه و ضمن بررسي، نقد و ارزيابي ديدگاه هاي مذکور، به استخراج، تبيين و اثبات ديدگاه هاي اسلامي در ارتباط با تعليم و تربيت بپردازند و به اين ترتيب پاسخگوي بخشي از نيازها، سؤالات و چالش هاي مبنائي در زمينه تعليم و تربيت ارزش‌ها در دنياي امروز باشند.