نگرشى بر تعامل فقه و تربيت
نگرشی بر تعامل فقه و تربیت
مشخصات کلی
عنوان : نگرشی بر تعامل فقه و تربیت
نویسنده : علی همت بناری
تعداد صفحه : 190
ناشر : قم – انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
نوبت چاپ : اول ، تابستان 1383
درباره کتاب
به نقل از خود کتاب
فقه و تربیت دو عرصه مهم هستند که در زندگی یک فرد مسلمان نقش برجسته ای ایفا می کنند.
شریعت و بعد عملی آن (یعنی فقه ) جایگاه ویژه ای در شکل دهی زندگی انسان دارد و مجموعه ای از باید ها و نبایدها ، زندگی او را احاطه کرده و به آن رنگ خاصی بخشیده است .
از سوئی نهاد تعلیم و تربیت به یکی از نهادهای بنیادین در زندگی انسان تبدیل شده و زمینه ساز موفقیت انسان در سایر ابعاد گشته است و از سوی دیگر ، فقه از ایفای نقش در محدوده ی زندگی فردی انسان فراتر رفته و رسالتی نوین یافته و در صدد پاسخگوئی به نیازهای شرعی انسان در در همه ابعاد فردی و اجتماعی است . آنچه در این میان مهم می نماید ، بررسی زمینه های ارتباط و تعامل این دو عرصه مهم در زندگی یک مسلمان در جامعه اسلامی است .
از مهمترین پرسشهائی که این پژوهش پاسخ گوئی به آنها را پی میگیرد این است که فقه و تربیت چیستند و چه عناصری و مباحث مهمی را در بر میگیرند ؟ و هر یک چه تاثیری در دیگری دارد ؟ از این رو ایتدافقه و تربیت توصیف شده و سپس به عناصر اصلی از قبیل موضوع ، قلمرو ، اهداف و ... پرداخته شده است و پس از آن ، زمینه ها و موارد این تعامل مورد بررسی قرار می گیرد.
اجمالی از فهرست
فصل اول
- مفهوم شناسی فقه
- اهمیت و جایگاه فقه در میان علوم دینی
- موضوع فقه
- رسالت و غایت فقه
- قلمرو فقه
- محتوای فقه و طبقه بندی آن
فصل دوم
- مفهوم شناسی تربیت
- تربیت در آیات و روایات
- تربیت در معنای اصطلاحی
- موضوع تربیت
- اهداف تربیت
- مبانی تربیت
- اصول تربیت
- روش های تربیت
- ارکان تربیت
- دامنه و گستره تربیت
- مراحل تربیت
- معرفی اجمالی علوم تربیتی
فصل سوم
- بررسی امکان تعامل فقه و تربیت
- تاثیر فقه در تربیت
- تاثیر تربیت و علوم تربیتی در فقه
جمع بندی و نتیجه گیری