معرفی رشته فلسفه تعلیم و تربیت

معرفی رشته فلسفه تعلیم و تربیت در دوره دکتری

 تعریف و هدف 
رشته فلسفه تعلیم و تربیت یکی از رشتههای حوزه علوم تربیتی در دوره دکتری می باشد و شامل مجموعه ای هماهنگ از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی است. 
دانش آموزش و پرورش یکی از نیازهای اساسی جامعه بشری از جمله جامعه ماست. کلیه برنامه ها فعالیتهای آموزشی و پرورشی در کلیه سطوح از خانواده تا نهادهای رسمی و غیر رسمی نیازمند بهره گیری از یافته های این حوزه می باشد. اما در این میان توجه به زیرساختهای این فعالینها نقطه آغاز و تعیین کننده اهداف و سوگیریهای کلیه فعالیتها و نهادهای آموزشی و پرورشی میباشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت در ای بررسی مبانی نظری و بنیادهایی است که زیربنای تعیین اهداف برنامه ها محتوا و - می باشد. در غیر این صورت یکپارچگی هماهنگی و خطر انحراف از اهداف برنامه ها را تهدید می؟ کنند و معیاری برای ارزیابی نخواهد بود. 
متخصصان این رشته در وزارتخانه های اموزش و پرورش آموزش عالی بخش آموزش در کلیه وزارتخانه ها و در نهادهای غیر رسمی آموزش و پرورش میتوانند مقید و فعال باشند. 
هدف از برگزاری این دوره تربیت متخصصان کارآمدی است که به تحلیل و بررسی مبانی نظری و فلسفی آموزش و پرورش در سیاست گذاری برنامه ریزی و نحوه اجرای برنامه ها و کلیه فعالیت های آموزشی و پرورشی در حوزه کلان (سطوح ستادی و نیز حوزه عمل در نهادهای آموزشی بپردازد. 
ضرورت و اهمیت 
از وجوه ضرورت بازنگری مذکور توجه و تمرکز بر غابات اهداف و ارزشها است که جایگاه اصلی آنها در حوزه های انسان شناسی و ارزش شناسی است زیرا انسان به متابه موضوع تعلیم و تربیت و ارزشها به سان جهت گیریهای کلی و اساسی در تربیت تلقی میشود غفلت از اهداف و ارزشهای مذکور موجد آسیب ها و خساراتی در عرصه آموزش و پرورش میشود زیرا مولفه های مورد نظر در حکم راهنمای عمل آدمی برای تحقق انسان آرمانی است و اهتمام به موارد مذکور موجب شفاف سازی اقدام در زمینه آموزش و پرورش می شود. گروه فلسفه تعلیم و تربیت یا انکار بر این واقعیت و به منظور تبیین شفاف پیامدها و دلالتهای ناشی از تفکرات و مبانی فلسفه ها و مکاتب متنوع و متفاوت مترصد آن است که اولاً مکاتب فلسفی غرب و دلالتهای تربیتی آنها به درستی مورد بازشناسی قرار گرفته و نقش و آثار آنها در قلمرو اهداف تربیت نظام آموزشی نسیت معلم و شاگرد و برنامه درسی و مورد کند و کاو قرار گیرد و تاقیاً به لحاظ ابتنا، فرهنگ و باورهای جامعه بر آموزه های دین اسلام به میانی فلسفه اسلامی و آثار و نفوذهای تربیتی آن نیز توجه جدی بعمل آید 
و در همین راستا از اندیشههای فیلسوفان بر جسته مسلمان در حوزه تعلیم و تربیت بهره گرفته شود.
 
نقش و توانایی فارغ التحصیلان 
از وجوه توانایی فارغ التحصیلان آشنایی با مبانی فلسفی و مفروضات اساسی نظریه ها الگوها و مدل های موجود در نظامهای تعلیم و تربیت به منظور درک تمایز و تشابهات و میزان کاربردپذیری آنها در جوامع مختلف با آراء و اندیشههای معاصر در عرصه فلسفه تعلیم و تربیت و بررسی میزان کارآمدی و توانایی تعالیم فلسفی مورد نظر در زمینه آموزش و پرورش بومی است. 
رشد قابلیتهای مطالعه تطبیقی میان مکاتب و آرام فلسفی و دلالتهای تربیتی مأخوذ از آنها یکی از توانمندیهای فارغ التحصیلان است زیرا بررسیهای مقایسه ای امکان یافتن نقاط قوت و ضعف آنها را فراهم می آورد. 
یکی از انتظارات گروه از فارغ التحصیلان توانایی آنان برای نقد و بررسی مکاتب و آراء فلسفی گوناگون است زیرا نیل به رویکرد منتقدانه در پرتو مطالعات عمیق و کند و کاو در دیدگاههای فلسفی معاصر حاصل میشود. 
توانایی فارغ التحصیلان برای نظریه پردازی یکی دیگر از انتظارات گروه در همین راستا می باشد زیرا دانشجویان دکتری طی دورههای آموزشی و پژوهشی و همزمان با نقد و بررسی اندیشه های فلسفی معاصر و دلالتهای تربیتی آنها قادر خواهند بود به ارائه نظریه های جدید بپردازند و به عبارت دیگر از حیث تولید علم و جنبش نرم افزاری با ایتناء بر مبانی زیرساختی و بنیادی فرهنگ خودی، نقش خویش را ایفا نمایند. 
طول دوره و شکل نظام 
حداکثر مدت مجاز در دوره دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت مطابق با آیین نامه آموزشی دوره دکتری می باشد. 
 تعداد و نوع واحدهای درسی 
دوره دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دارای دو مرحله آموزشی و پژوهشی است.