توضیح پشت کتاب:
فلسفه تعلیم و تربیت که بخش مهمی از علوم تربیتی و فلسفی است قدمتی دیرینه دارد و از دیرزمان همواره دستخوش تحولات گوناگونی بوده و هست. از طرفی آشنایی با اندیشههای فلسفی تعلیم و تربیت قدیم و معاصر، بررسی تحلیل و نقد آنها برای یک متفکر و مربی تعلیم و تربیت - خصوصاً مسلمان - امری ضروری است؛ زیرا میتواند مقدمهای برای تدوین یک نظام تعلیم و تربیت بر مبنای ایدئولوژی اسلامی باشد.
متفکران غربی به فراخور جامعهای که در آن زندگی میکنند و ایدئولوژی حاکم بر آن جامعه، با مسائل و مشکلات، فرهنگی، آموزشی و تربیتی خاص خود مواجهاند آنان دیدگاهها و نظراتی را ارائه میدهند و افکار و اندیشههای دیگران را در بوته نقد میگذارند؛ اما این چالش، افکار، سبب شفاف شدن موضوعات و بایدها و نبایدهای تربیتی میگردد.
کتاب فلسفه تعلیم و تربیت قدیم و معاصر از جمله کتابهایی است که افکار و اندیشههای فلاسفه قدیم و معاصر تعلیم و تربیت را نه در قالب مكاتب فلسفی، که در پرتو موضوعات تربیتی خاص و مهم این رشته به بررسی و چالش گذاشته است.