کتاب:ارتباط با خداوند در خانواده (سیره تربیتی و اخلاقی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در خانه و خانواده) (1 )

 

توضیح کتاب:

قسمتی از فصل اول کتاب:

درآمدی بر سیره تربیتی - اخلاقی اهل بیت و

انسان توانمندی‌ها و استعدادهای خدادادی بسیاری دارد که باید در جهتی صحیح شکوفا شوند. در تعلیم و تربیت اسلامی استعدادها تنها در اثر ارتباط با مبدأ فیاض الهی می‌شکفند؛ زیرا او مبدأ کمال مطلق است که جمال و جلال مطلق از سوی او سریان و جریان می‌یابد. در نتیجه، هر اندازه انسان به خداوند متعالی نزدیک‌تر شود کمال او قطعی‌تر خواهد بود. در مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) عبودیت و بندگی خداوند تعالی بالاترین و با ارزش‌ترین مقام انسانی است. راه رسیدن به خدا جز از عبودیت و بندگی نمی‌گذرد و سراسر زندگی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) مستقیم و یا غیرمستقیم با خداوند مرتبط بوده است. زندگی، ایشان، سرتاسر مصداق روشن ارتباط بنده با پروردگار متعالی و در جهت رضای او و با هدف تقرب هرچه بیشتر به آن ذات لايزال است. زبان حال آن بزرگواران جز این نیست که ابراهیم خلیل فرمود: بگو ای پیامبر همانا نماز و طاعت و همۀ اعمال من و زندگی و مرگ من همه برای خداست. او را شریکی نیست و به همین اخلاص کامل مرا فرمان داده، و من نخستین کسی هستم که مطیع و تسلیم امر خدایم. (قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَتُسكي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِله رَبِّ الْعَالَمِينَ لا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ (سوره انعام آیات 162و163)

بندگی پیامبر و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در اعتقاد به توحید و یگانگی خداوند تعالی و نیز مبارزه با طاغوت و شرک و کفر ظهور یافته است.

اعتقاد به توحید و یگانگی خداوند در همه ابعاد و عملی کردن آن معیار و شاخص سیار خوبی برای سنجش میزان بندگی و سرسپردگی به در گاه با عظمت الهی است هم از این روست که اولیای الهی و در رأس همه پیامبر اسلام و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) مکرمشان با سرآمد موحدان عالم و قافله سالار مبارزه با کفر و شرک و طاغوت بوده‌اند. البته لازمه رسیدن به این مرتبه از مقام بندگی معرفت درست و کامل خداوند تبارک و تعالی و کوشش بسیار سخت و مستمر در مرحله عمل است. آنان که صاحب این معرفت شده و در عمل نیز با تلاش پیوسته حافظ آن بوده‌اند، به این مقام بلند بار یافته‌اند؛ (هنياء لهما). بنابراین، همه کوششی را که پیامبران الهی به ویژه پیامبر عظیم الشأن اسلام و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) با نام مقدس نبوت یا امامت به انجام آن موظف بوده‌اند، ذیل دو عنوان می توان بررسید:

1. فعالیت‌های توحیدی: تلاش توحیدی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) که در جهت زنده ساختن کلمه توحید و یگانگی خداوند متعالی انجام می‌شده است؛

2. مبارزه با کفر و شرک کوشش جدی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در راستای محو کفر و شرک و مبارزه با طاغوت بوده است.

مقدمه و فهرست